Inlägg av Mor Hontass.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Vi har ju trissat Morsan att börja blogga.
Det verkar som om det är på G äntligen snart.
Här kommer i alla fall ett inlägg av henne om arbetslivet hos Bonden



En liten söt historia från Bondgården/Blecket nu:

Igår var jag väldigt arg och irriterad på Bonden.
Han gör inte det han ska, lämnar allt skit till mig,som han själv inte har lust med. Särskilt illa är det nu när det är
-25 grader utomhus och ett 30-tal djur är ute dygnet runt som inte har fri tillgång på mat.

Jag sköter mjölkkorna med stor omsorg, mjölkar dem, ger dem mat inne, samt alla innekalvar och getter.
Det är rätt mycket jobb och uppe på det all mockning, diskning osv.
Man kunde tycka att Bonden själv kunde ägna en stund åt att gå ut och fodra utedjuren eftersom han vet att min rygg är paj och jag klarar inte att häva frusen ensillage över staketen.
Det är inga små mängder som går ut.
Hur det än är så är det jag som får göra det om de alls ska få något att äta.

Igår kom han ut och sade något dumt och jag exploderade, sparkade hinken så den kom på hans bil, kastade högaffeln och svor en lång ramsa och kallade honom olika fula saker.
I vanliga fall brukar han svara med samma mynt, men nu fick han något ängsligt i blicken Han insåg nog att han på intet vis kunde säga att jag hade fel denna gång.

Det vart tyst i några sekunder, sedan sken han upp:
"- Du, jag har någonting åt dig,vänta" sade han och försvann in i sin stuga.

Strax kom han ut igen med en liten, liten vit smällkaramell. En sån där fransig grej man hänger i granen, klippt så fint med smala omsorgsfulla remsor och med ett rött sidenband att hänga den i. Som kronan på verket var en liten ängel klistrad på den runda delen.
"- Varsågod, det är en kola inne i också" sade han och jag blev alldeles lam.

Ilskan rann av mig. Inte för att jag blev särskilt rörd men jag blev totalt PAFF och jag ger mig sjutton på att han suttit och klippt och klistrat smällkaramellen för att ha som vapen den dagen jag exploderar...
Undrar hur många han bunkrat upp där inne, kanske i olika färger....

Vad säger man...?

Karamellen hänger i kökslampan nu Inte tänker jag äta upp kolan för den kommer att göra sönder mina tänder och så blir jag arg igen...



Mor Hontass i ladugården med Krusa och snövit.


Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Maria:

Undrar vem du e lik Sandra,hahaha............Fick mej just ett gott skratt



2:a kommentar, skriven , av LeiaMia:

Haha, och extra roligt blir det när man känner till bonden i fråga... Jag har också tjatat på mor din att börja blogga, hoppas verkligen att hon kommer igång! Hennes historier borde verkligen få glädja fler!

3:e kommentar, skriven , av Hontass:

Ja du Maria jag tror jag brås på Mor ;-)



Mia: JAg skulle älska det faktum att hon började blogga. Få skriver så bra som Mor gör..... Och bonden, han är inte klok. Men lite gullig är han ibland ha ha.

4:e kommentar, skriven , av mor:

Haha jag vet inte ens hur man tillverkar en blogg-efter dagen hos Bonden är jag bara så trött att jag inte orkar någonting mer än glo på ingenting,helt tom i bollen. I och för sig är det bra,för den som arbetar syndar icke,står det i skriften.Idag är det mildväder här, bara -8.Jag var ute och rökte,och trodde det var blaskväder,det kändes så,men sen kollade jag på termometern.Skönt känns det iallafall.

Kommentera inlägget här :