Stig är död!

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
För en vecka sedan hittade jag en STOOOOR Nässelfjäril i vardagsrummet. Jag hade inte hjärta att kasta ut den. Det är ju kallt ute och den skulle sten dö "jo jag vet att den skulle dö här inne med men det skulle ta lite längre tid"

Jag döpte den stora fjärilen till Stig och förde mycket intelligenta samtal med Stig när jag var ensam hemma "för lite umgänge... svar ja" Men det va lite mysigt att ha Stig här inne i höstmörkret. Nästan lite som samma känsla jag får när jag ser den första fjärilen på våren, då känns det att det snart är sommar.

Idag fick Zack syn på Stig:

- Men morsan, det är ju en jätte stor fjäril här inne.
- Ja han heter Stig och har bott här ett tag.

*ungen blir inte ens förvånad längre när det gäller mig*

- Jaha, men han kommer dö här inne mamma.
- Ja men han lär stendö om jag släpper ut honom.
- Jo det är sant men jag tror ändå han dör snart.
- Nä då det är säkert för Stig här inne lite dåligt med mat kanske.


Vi tittar lite på Stig och börjar prata om olika ackord på gitarren i stället.

- Mamma det luktar skit här.
- Ja det gör det.
- Nu luktar det avlopp.
- Vad är det som stinker.


*Zack springer iväg till J och ber om hjälp*

- Det luktar bränt.
- Men vart ifrån.
- Antingen datorn eller lampan.
- ÅH NEJ STIG!!!

* Zack klättrar upp och tittar ner i lampan, en sån som lyser rätt upp i taket*

- Det ligger en grillad fjäril här mamma.
- Åh nej Stiiiiiiiig!
- Jag sa ju att den skulle dö snart mamma.
- *snyft*
- Jag sa ju det. Du skulle ha släppt ut den.
- Men då hade han fryst ihjäl.....
- Tror du det är skönare att bli grillad då.


Nu sitter jag här och väntar på att halowen-lampan "stavning?" ska svalna så jag kan skrapa bort Stig från lampan. Dessutom skäller J på mig och säger att om jag ska ha såna husdjur så måste jag dressera dom att inte landa på lampor. Det är faktiskt inte så lätt att få en fjäril att göra som man vill dom verkar inte lyssna.

Nu ska jag begrava Stig i sophinken.




Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av mor:

Trösta dig med att han hade dött iallafall- han var redan överårig! Hade han inte dött i lampan hade han dött av svält för de har inget att äta nu,vare sig ute eller inne- lampan måtte varit ett bättre och skonsammare sätt att sluta på,tror jag.Idag regnar det- igår var här flera cm vit och härlig snö!

2:a kommentar, skriven , av jonas:

du är knasig:)

3:e kommentar, skriven , av Monique:

Så gulligt mitt i all tragik. Tänk så mycket vackert det ändå finns mitt i all brutal verklighet ohhh

Kommentera inlägget här :