Bra radioprogram.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Mamma skickade en länk till mig med ett radioprogram som jag lyssnade på.

Det handlar om anmning och hetsen kring att man MÅSTE amma och andra väldigt viktiga saker när det gäller föräldraskapat och att man måste vara en bra mamma osv. Även mamma-myter av olika sklag som man blir påtryckt som blivande förälder.

Jag tyckte att det va väldigt skönt att lyssna på det programmet.
När jag fick Zack och Leo gick allt så lätt och jag mådde bra. Denna gången har jag mått riktigt skit rent ut sagt och haft så dåligt samvete för att man inte har känt den där "ÅH-VAD-JAG-ÄR-LYCKLIG-KÄNSLAN". Jag grät hela dagarna när jag blev ensam och kände mig totalt överväldigad av allt så fort någon sa frasen "åh vad underbart" om något som gällde föräldrarollen eller förlossningen så bröt jag ihop. Jag ville inte känna så, jag ville känna lyckan men kunde inte göra det och jag begrep inte varför.
Jag är glad för att det va mitt 3:e barn som jag fick känna på ett sånt mående till följd av att bli mamma igen och att det inte va första barnet. Nu hade jag trots allt tillräckligt med egen kunskap för att förstå att det inte alltid måste vara så här och få någon slags panik över det. Det hade jag säkert fått om det va första barnet och jag inte visste något annat.

Nu är det ju på bättringsvägen för mig och jag har haft jätte mycket stöd av BVC som hela tiden påpekat att det inte är konstigt att känna så och även förklarat varför det kan bli så. Jag blev tillsagd vad jag skulle göra. Bland annat släppa alla krav och strunta i "JAG MÅSTE MÅ BRA" och det va inte för ens jag släppte dom kraven som det oxå började bli bättre.

Men många fastnar ju i det och blir riktigt dåliga och det tystas ju ofta ner för "man ska må bra och älska sitt barn och stråla av mamma-lycka". Alla får inte stöd i det måendet och jag tycker det är fruktansvärt.

Lika hemskt är det när mammor som inte kan amma av någon anledning hetsas till att de ska fortsätta mot alla odds bara för att det är bra. Sen hur mamman mår spelar inte så stor roll huvudsaken är att man ammar.

Jag har inga problem med amningen och ammar mer än gärna för jag tycker det är himla bekvämt. Men visst är det jobbigt, man blir ju äldigt låst och bebisen är bunden till mig. Det går ju inte att skicka upp mannen att mata någon natt när man är slutkörd.

Barn skriker, barn är jobbiga, barn tar musten ur en som förälder. I bland kan man tycka att "gud vilken tur att dom är så söta annars skulle man ge upp".

Barn är även underbara, goa och man kan inte göra annat än att älska dom och man vill absolut inte leva utan sina barn.

Men när allt inte är gulligull och rosa så ska det inte förnekas att man inte mår helt okej.

Nä nog om detta, här är en länk till programmet.


http://www.sr.se/webbradio/?id=1272&type=latestbroadcast

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av mor:

Hallå där-man kan pumpa tuttarna och frysa mjölken i praktiska iskuber att bara ta fram och värma till flaskan om man behöver sova.Flaska lär hon sig hantera om hon måste, alldeles säkert.Man ska nog inte värma bröstmjölk i micron, skulle jag tro, även om vetenskapen säger att man kan, jag vet inte.Men vanlig mjölk fördärvar sig väldigt av microvågorna,liksom nästan all mat,som mister sin näring till nästan alla procent.NUUU ska jag sova-ungdomarna sover hos en kompis i natt, hoppas att de har vett att föra sig bättre än hemma.... :O

2:a kommentar, skriven , av Hontass svarar på kommentar.:

jag har hela frysen full med bröstmjölk i fall det skulle krisa. Lika bra att ha en back up i frysen i fall men behöver sova längre än vad bebben tillåter. Man vet ju aldrig vad som händer, om man blir tvngen att åka iväg till sjukhus med ett annat barn eller så så är det bra att ha.



Micron ska det INTE köras i för då dör det som är bra i mjölken och 3 månader håller det i frysen. Så om 3 månader är det dags att byta ut förådet. Nu är det ingen ide att frysa in mer så nu får Artur spillmjölken " bara han som vill ha den" och han älskar den :-)

3:e kommentar, skriven , av Magstark:

Spännande att ge tuttmjölken till hunden, den var ny ;) Men skämt å sido, hoppas du mår bättre snart, kan ju inte göra mer på distans än att ge mitt virituella stöd. Stor kram!

4:e kommentar, skriven , av Magstark:

Vilken rolig dröm! Det tycker jag definitivt du ska göra, Det finns mycket vatten här i Stockholm så någon hamn kan jag nog leta reda på ;) KRAM

5:e kommentar, skriven , av mor:

Mina jyckar har levt på getmjölk, det är väl ungefär detsamma skulle jag tro! Getmjölk innehåller magiska enzymer som inte finns i något annat, och svårt sjukliga människor har visat sig kunna bli rasande friska om de dricker den. Och man kan föda upp moderlösa valpar på den.Fast otäckt smakar den...

6:e kommentar, skriven , av Starsprinkle:

Vet på ett ungefär hur du mår gumman.

När Leeloo var nyfödd o alla sa att man skulle njuta osv så kände jag bara "hur FAN då?".

Jag grät för allt var så jävla jobbigt,jag kände mig inte sådär lycklig som man ska osv.

Pissigt så in i helvete var allting och jag kunde inte riktigt connecta till Leeloo.



Sån jävla tur att det blir bättre :)



pussa på

Kommentera inlägget här :