Den lilla Inez.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Jag har en mycket försigkommen lite tjej.

Dagis påpekar detta nästan varje dag. Inez måste man hålla koll på hela tiden annars hittar hon på något som "hon kan själv"

Detta är ju givetvis på både gott och ont.
Hon hjälper gärna till fast hon bara är 1,5 år "ja jag vet det kommer gå över".
Hon dukar bordet när vi ska äta, hon kastar sopor, för någon vecka sedan hittade jag henne göra smörgås i köket när de andra hade lämnat smöret framme. Det blir som det blir men hon försöker i alla fall. Detta är ju rätt så charmigt och man kan inte göra annat än att le åt henne.

Men när man är så liten och så försigkommen så kan det bli lite lätt fel ibland.
Som när jag hade smörjt in Leo med Helosansalva.
Jag hann bara lägga i från mig salvan och vända ryggen till en sekund så smörjde Inez in Kita "med jätte mycket päls" med helosansalvan. Jo minsann hon har lärt sig hur man skruvar upp korkar hon.
I förrgår så höll jag och Johan på i köket när det plötsligt blev tyst.

Tyst = fara, hyss, bus eller något annat som inte är bra! "glöm aldrig det ni som inte fått barn ännu"

Jag visste att jag stängt grinden ut till hallen.
Den finns där av 4 skäl: Inez ska inte gå in och duscha utan mamma, Inez ska inte gräva i kattlådan eller ge katterna mat och hundarna ska inte äta upp katternas mat.

Smög mig ut i matrummet för att se vad som stod på och såg att ungen fått upp grinden. Fortsatte att smyga ut i hallen och tjuvkikade in i badrummet.
Där står Inez! Med handen full med toalettpapper som hon doppar i toaletten och sedan tvättar sig om munnen med!!!!!!
GHAAAAAA! Jag försökte trösta mig med att toaletten va nytvättad "utan kem" och vattnet i en toastol är lika rent som vattnet i kram.. MEN ÄNDÅ!!!!!

Jag skällde ju naturligtvis en del och sa fy, blä, äckligt! Inez pekade på handfatet och jag lyfte upp henne så hon fick tvätta sig "mamman skrubbade ungen".

På dagis så tar dom ibland lite blött papper och torkar av barnen runt munnen med om det krävs lite mindre tvättning och hon skulle vara duktig och göra lika men nådde inte upp till handfatet.

Ja hon är lite väl försigkommen ibland, så pass att jag ibland måste ta med henne in på toan om jag ska kissa annars har hela huset ändrat karaktär när jag kommer ut 1 minut senare.

Men bra go är hon.... När hon inte visar humöret som hon fått från sin Mor.

Kommentera inlägget här :