Adventsljustaken....

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Skulle jag ju ha letat rätt på idag, det glömde jag helt bort.
 
Jag får sätta J på det när jag kokar glöggen i morgon. Hade ju varit mysigt att tända första ljuset i morgon när den nykokta glöggen avnjutes,
En himla fin adventsljustake har jag. Den köpte jag för 9 år sedan nu. Det är handgjord och exlusiv, köpt i en liten gårdsbutik och inte så många existerande i dess slag.
 
Jag köpte den strax före första julen i nya livet, alltså efter drogträskvandringen. Jag hade prestationsångest över hur jul/nyåret skulle bli, hur gjorde man, hur formar jag en bra juletid för sitt barn, hur bevisar jag för honom och alla andra att jag fixar det här? Mycket prestation var det.
Så jag löste det helt enkelt med att köpa en handgjord adventsljustake för 460 kr vilket var en hel förmögenhet med mitt lilla socbidrag som jag då levde på. Jag trodde i min dumma prestationsångest att det var sånt som var viktigt. Jag visste helt enkelt inte hur jag skulle agera känslomässigt att jag försökte kompensera det med en svindyr unik adventsljustake.
Sen kunde jag inte ens njuta av fanskapet eftersom jag blev tvungen att äta vit franska från lidl för 9 kr " eller vad den kostade" 2 veckor med ens sonen fick maten fram tills den 20e samma månad. 
- Nej mamma är inte hungrig nu, jag äter lite senare men ät du..
 Så varje gång jag åt den jädra franskan blev jag påmind om att jag slängt 460 kr på en adventsljustake. Där i mellan var jag ganska nöjd med att vi hade fint på bordet och jag var drogfri tillsammans med mitt barn. Sen blev jag lite salig varje gång jag fick beröm för min fina ljustake.
 
Året efter slog jag på med den stora julmiddagen. Där skulle allt som skulle existera på ett julbord finnas. Den dåvarande lägstanivån av föräldrapenning fick sig en rejäl törn och jag tyckte inte ens om hälften av skiten som stod på bordet så mycket kastades bort. Men det skulle vara där för att det skulle vara så helt enkelt.
 
Idag kan jag tänka tillbaka på det och le åt min egen dumdristighet o det jag trodde var viktig och då egentligen viktigt för andra bör tilläggas.
Idag njuter jag av min fina adventsljustake som med åren blivit fylld av stearin och ännu mera unik. Ser fram i mot att få fram den och tända det första ljuset och fortsätta ända fram till jul. Hänga upp lite pepparkakshjärtan med alla namnen på ovanför köksbordet och göra december till det VI anser vara en riktig jul/nyårs-tid.
 
När vi är nöjda och avslappnade så är "oftast" våra barn nöjda och avslappnade.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av M:

<3

2:a kommentar, skriven , av Kerstin:

Trevlig advent Kram <3

Kommentera inlägget här :