Det mindre glammiga som vi inte talar om...

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Nu på förmiddagen påmindes jag åter igen hur långt ifrån glammig tillvaron i en barnfamilj kan vara!
 
Där står jag i gårdagens mascara, håret spretande åt alla håll, en unge under armen som har bajs upp till nacken och svarar i telefonen som är så tom på batteri att den måste sitta i laddaren. Varför svarar man då?.... Jo för att man i magen känner att det är viktigt! Och det va det.... Det går löss i bygden!
 
I samma stund börjar det klia överallt. Jag vill slänga mig i bilen och hämta hem samtliga familjemedlemmar för att kunna kamma sönder deras hårbotten i jakt på det vidriga kräken. Hitills har jag bara kammat sönder min egen hårbotten utan att hitta ett ända lite kryp. Jag ser inte fram i mot att gå igenom Inez hår. Tack och lov så kollar jag det titt som tätt då hon sitter i mitt knä i ren vana och lite paranoia. Så fort någon kliar sig är jag där och undersöker håret. Behöver jag säga att de ofta blir arga på mig!
 
Jag blir så himla tacksam när människor väljer att informera om detta så jag har chansen att kolla mina egna ungar en gång extra för förhindra att det blir värre.
 
Värre är det med springmask för det är en sån där sak som de flesta inte vill tala om med som sprider sig som en löpeld om ingen säger eller gör något. Varför är det så skamset då? Antagligen för att de håller till där dom sitter. Vad liksom! Till och med jag i vuxen ålder fick det vid ett tillfälle trots att jag tvättar sönder mina händer före maten, efter toabesök osv. Varje gång detta kommit till något av barnen har jag viljat informera min omgivning, dagis eller skola osv. Att min unge skulle vara den ända i en stor barngrupp som har springmask skulle vara ganska så otroligt. Ändå ska det talas med hysh pysh röst och så låter det som de aaaaaaldriiiiig stött på någonting så fruktansvärt. Människor backar flera meter om de får höra talas om det trots att ungen är behandlad och inte smittar längre. På bvc-centraler runt om i sverige sitter det information om dessa små kryp. Tror folk att det gör det för att det är så himla ovanlig åkomma som dessa lappar sitter uppe eller. Internet kryllar av anonyma trådar med desperata föräldrar som inte får bort skiten och förtvivlat står rådvilla.
 
Till och med apotekspersonal blir generade när man över disk har mage att högt säga vad det är man ska ha. Förutom en dam då på apoteket på Marieberg....
Det var en Söndag för ett antal år sedan och ett barn i huset kommer och är förtvivlad över vad som uppdagats vid ett toabesök. När jag övertalat denna att personen inte kommer att avlida och att det finns medecin så far jag in till Marieberg för att inskaffa lite medecin innan de stänger. Jag letar runt i hyllorna utan att hitta något. För nu mera står det ute i affären och inte bakom disk. Kanske för att man ska slippa tala om det alls.
 
- Hej jag har en unge med springmask som jag behöver behandla!
 
Hon måste ha haft dålig hörsel för hon svarade ungefär med den ljudivån jag har när jag ska försöka överösta barnen.
 
- JAHHAAAAA SPRINGMASK!! MEN DU FÖRSTÅR ATT JAG TROR DÄ Ä NÅGE FORM AV LÖPELD NU FÖR VI HAR NOG BARA EN ÄNDA LITEN FÖRPACKNING KVAR AV LÄKEMEDLET FÖR SPRINGMASK!!
 
Jag tycker inte sånt här är jobbigt men jag tror banne mig att de som intog sin föda på Mc Donald också nu visste att någon i vår familj led av besväret och riktigt så långt känner jag väl inte att vi behöver gå i öppenheten. Men jag kunde inte låta bli att skratta.
 
- Vad konstigt att det kan bli en löpeld av något som ingen vill erkänna att det existerar, sa jag lite ironiskt.
- JA FÖR SPRINGMASK ÄR JU DEN NATURLIGASTE SAK I VÄRLDEN, JAG BEGRIPER DET INTE HELLER!
 
Då kände jag att jag inte ville samtala längre för människor runt omkring började skruva på sig väldigt besvärat. Men jag förstår inte riktigt hur man ska kunna få stopp på smittor om ingen vågar säga att deras barn har drabbats av det. Det är så himla dumt!....
 
Skabb har också gått i bygden! Då blev jag riktigt paranoid och kliade sönder hela mig i min paranoia utan att ha ett ända litet kryp på mig.
 
Nu är alla fall luskammarna kokade och jag väntar in Inez och Leo för att kunna granska dom. Ja jag blir paranoid då jag vet att chansen är minimal att dom har det och som min vän sa " Det är dumt att måla fan på väggen innan för då måste du måla dit han igen om det du fasar för är sant" Hon är smart den där Tok-Elin.
 
Nu kan jag sätta vad som helst att minst hälften av alla bloggläsare kliar sig i håret och några till försöker känna efter om det kliar i röven.
 
Ha en underbar Torsdag....
 
 

Kommentera inlägget här :