Acceptera.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Att acceptera någonting kan vara ack så svårt. Särskilt om det gäller någonting mindre bra.

Jag kanske inte någonsin kommer kunna acceptera att jag är begränsad i mitt liv pga av sjukdom men man kanske kommer kunna förlika sig med det. Eller är det samma sak?!

Jag tror inte det. För mig är acceptans lika med att jag skulle underkasta mig något, förlikar jag mig med något så kanske jag kan lära mig att leva med det utan att jag behöver att acceptera det.

Man kanske ska börja med att förlika sig med i stället för att sätta krav på sig själv att man ska acceptera.

Det ena kanske i framtiden leder till det andra.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Den där J:

Accetpera o förlika är inte riktigt samma sak.

Förlika sig med kan man göra men bara för att man gör det behöver man inte acceptera.

Accepterar man så underkastar man sig.

2:a kommentar, skriven , av Eva T:

Hej Starka !

No no no till den där J



Jag och synonym ordboken är rörande överens.

Acceptans = godkännande, accepterande, gillande bifall

Acceptera = anta, godta, säja ja till, godkänna, gå med på, motta, ERKÄNNA, FINNA SIG I, nöja sig med, FOGA SIG I, svälja.



Förlika = Försona, sammanjämnka, ena, medla, nöja sig, acceptera, finna sig i, gå med på

Förlikas = Förlika sig, FÖRSONAS, ingå förlikning, komma överens, enas................................ Gud giv mig sinnesro

att acceptera det jag inte

kan förändra.

Mod att förändra

det jag kan

och Förstånd att inse

skillnaden.



Kram

3:e kommentar, skriven , av Eva T:

Hej Starka !

Lite mer ord på vägen ......

Att underkasta sig är ett av de fulaste ord som finns.Och missbrukat.Vadå underkasta ? ! Men att foga sig, finna sig i att inse att situationen är som den är, det är att acceptera och det är så mycket lättare än att sparka sig trött. Jag behöver varken gilla det eller förstå det men att vara klar över att det är så det är nu, det är att kapitulera utan att bli ett offer. Sen efter det så har man kanske ork och kan sträva efter att göra det bästa utifrån ens förutsättningar. Kram å grattis till 6 månaders "fruskap"

Kommentera inlägget här :