Hallsberg vs Rättvik.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Har varit och satt den lilla Zacken på tågen.

Så nu är han på väg till Morhontass i Rättvik.
Jag måste säga att jag saknar Rättvik massor.
Jag kommer aldrig bli någon Närking och defenitivt ingen Hallsbergare.

Detta slog med rejält när jag va på Netto inne i Hallsberg och handlade idag.
Att kliva in i affären va som att kliva in i ett extremt maxat kylrum, kyligt som fanken.
Jag gick runt där bland hyllorna och filurade. Människor blänger, tittar snett, muttrar på varandra och anser att gången är för trång även om man bara är ett få tal kunde i hela affären.

Hallsberg är skitsnackarverkstandens metropol.

" Vad får man om man lindar in en surströmming med taggtråd?
En Hallsbergare""


Rättvik är oxå en plats för sig, anser man i alla fall när man bor där.
Men det är i alla fall vackert och folk är betydligt gladare där.
Även där flödar skitsnack, strul, tjaffs osv. Men jag har upptäckt en markant skillnad.
Men gör man bort sig i Rättvik behöver man bara vänta tills nästa grej görs av någon annan så är man glömd och den grejen brukar komma ganska snart.
Här håller det i sig i all evighet ;-)

Blir två stycken osams i Rättvik så är det några knytnävslag eller en catfight och sen är det bra.
Här surar folk banne mig i generationer. 

Tur att det i alla fall finns ett gäng mysiga och goa människor "okej rätt många" för annars skulle jag banne mig inte stå ut i kylan.

Jag minns när jag flyttade hit för massor med år sedan. Folk tyckte jag va en idiot som hälsade på alla jag mötte och jag hade fullt sjå med att hinna med allt hälsande.
"- Hej hej" utropade jag glatt så fort jag mötte någon. Som svar fick jag oftast bara en blick, ni vet en sån där blick som säger ganska mycket "vilken idiot"
Ibland om jag mötte någon äldre kunde jag få ett leende och ett försynt hej tillbaka.

Jag slutade med det ganska snabbt när jag insåg att det inte hörde till normaliteten här nere.
Fast ibland kan jag göra det fortfarande, särskilt om jag möter någon som jag vet absolut inte tycker om mig.
Då är det väldigt besvärligt när jag kommer med ett leende och glatt och hurtigt utropar ett " Hej hej"

Ja ja nog om detta.

På Fredag kommer i alla fall min Terry Toppa. Då ska systrarna fiskmås umgås. Jag blir alltid med korkad än normalt när hon är i närheten, men det är ganska behagligt så det är helt okej.

Nu är Inez arg på mig så jag lär röra på häcken.

Ps: Läsande Hallsbergare behöver ju inte gå i taket för detta uttalande. Gör ni det så tillhör ni nog inte min kategori av goa människor. IRONI GOTT FOLK, IRONI..... Men ingen rök utan eld...

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nick:

HEJ HEJ !!!!!

2:a kommentar, skriven , av Hontass:

Men du Nick är ju frn en sån där byhåla. Hejar inte alla på varandra där ;-)

Kommentera inlägget här :