Jag har fattat ett beslut....

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Jag tänker ställa mig inför den största utmaningen någonsin.
Jag har beslutat att jag ska utrota ordet NEJ ur mitt vokabulär när jag talar med barnen. Jag gör det i ett litet form av expriment.
Jag tror nämligen att barn har förmågan att sålla ut ordet "nej" i meningarna de får till sig. Jag tror att när man säger ordet NEJ 67 gånger på en dag så tappar ordet sin innebörd och människorna runt omkring hör det inte längre. I ett hus med många barn sägs ordet NEJ helt otroligt många gånger på en dag. Dessutom är det inte särskilt många som enbart nöjer sig med ett NEJ, man vill gärna ha en förklaring till varför man inte får. Jag kan ju bara relatera till mig själv. Får jag enbart ett NEJ så vill jag ju veta varför.
 
Det innebär inte att jag ska tillåta allt eller bara säga ja tack och amen. Det innebär att jag måste hitta andra sätt att lägga fram att de inte får göra något. I stället för att säga - NEJ, det får du inte! Så kan man säga - Jag tycker inte du ska göra det därför att............
Ordet NEJ kommer i fortsättningen enbart få användas i extrema fall som ett kraftord när det verkligen är extremt nödvändigt.
Det känns som om detta kommer bli en svår utmaning för mig själv. Tanken på att banta ner mig 20 kg känns lättare än att sluta använda ordet NEJ. Men jag tror att jag kan vinna betydligt fler strider genom att inte säga nej hela tiden.
Det här kommer bli intressant.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av m:

lycka till;)

Svar: Tack det kan jag behöva!
Hontass

Kommentera inlägget här :