Rättvik i ett nötskal.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Min älsta lillebror som då oxå är den smarta i syskonskaran berättade för mig och Terry om sin ute kväll igår.

Här i Rättvik är det liksom en tredition att gå på Parken på Juldagen. Alla som flytt hålan kommer hem och så går alla på Parken. Men nu har Parken fått konkurans av den nya bowlinghallen som tros vara någon finare nattklubb. Dom har inte riktigt fattat än att man inte kan ha kavaj-tvång i en håla som Rättvik där krogarna lever på raggare och bytölpar. Nä det är nog en regel dom snabbt fick byta ut.

I alla fall va det fullt på bowlinghallen så brorsan och Kristin lomade iväg till Parken.
Väl där inne såg de till sin fasa att det inte fanns en människa över 20 år samt att det va rätt så tomt där. Nu går det ju in en hel del med människor i det där palatset så det kan ju vara en hel del och ändå se tomt ut.

Dom tog sig fram till baren för att dränka sin sorgliga kväll i alkohol. Väl där så frågade dom mannen bakom disken om det gick att betala med kort.

- Nej det går inte men om ni går över dit och in i den dörren så kan ni ta ut pengar!
- Okej, svarade dom och knatade iväg.

Utanför den lilla stugan dit mannen hade pekat satt en stor skylt som det stod "BANKOMAT" på. När dom klev in så stod R***** F***** där med en kortläsare.

Det var bankomaten det!

- När det är sommar så är det så bra med luckan där för då skickar alla in korten genom rutan bara och tar ut sina pengar, informerade R*****.

Brorsan fick ut sina pengar och kunde gå tillbaka till baren.

När han berättade det här så såg jag i min innre syn den lilla kuren som bankomaten befann sig i och en handskriven lapp med ordet BANKOMAT på, Typ som på saftstånden men ser i såna där sämre amerikanska komedier.

Det är så typiskt Rättvik, det finns en liten känsla av "Populärmusik från Vittulloa" över hela Rättvik.

Undrar hur man gör om man vill gå till minuten då, är det den lilla stugan brevid bankomaten eller?!

Tur jag är driver på nyår!!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av msmitsy:

hahah vad kan man säga, alla städer e olika : D

2:a kommentar, skriven , av Kryddan:

HAHAHA jag skratta så tårarna rann när jag läste det här jisses vilka syner jag fick det måste dom ju göra film om haha.

Hoppas allt är bra med dig vännen, det var fina bilder du lagt ut mysigt med häst å skoter, man längtar till morsan å farsans stuga när man ser sånt:)

Har tappat lusten totalt just nu på bloggen så jag är inne sällan. Passar på att önska dig ett GOTT NYTT ÅR nu med :)

Vet ej vad jag ska göra själv på nyår men hoppas på att jag får komma å hälsa på dom jag älskar på nyårsdagen i alla fall.

Ha det bästa vännen:)

Kram på er:)

Kommentera inlägget här :