Trött på ifrågasättningar ang många barn i huset.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Jag har blivit ifrågasatt både i välmening och ren nyfikenhet angående lillebrors flytt till oss. Detta börjar göra mig väldigt less även om det ofta är bara ren nyfikenhet eller välmening. Så jag tänker helt enkelt klargöra en del saker.

1. Sånt hör ju inte till vanligheterna med en sån lösning?
Nej det hör inte till vanligheterna att en minderårig lillebror flyttar in. Naturligtvis finns det anledningar till det men dom anledningarna anser jag verkligen inte att någon har med att göra. Bara för att vissa saker inte ligger inom "normalramen" vad man nu kan kalla normalt betyder inte det att det måste vara negativt.

2. Har vi plats?!
De som har varit här vet att vi har plats, inom ett par veckor står 9 rum och kök klara med en bättre lösning för alla än vad vi hade från början. Så den frågan kan vi ju hoppa över och jag anser den som ganska onödig.

3. Men ni som har det så knapert!
Ekonomiskt kommer det inte drabba oss över huvudtaget. Så de som menar hur vi som har det så knapert ska klara en extra tonåring kan släppa den frågan. Känner inte att jag har behov av att redovisa hur det går till eller varför det inte påverkar oss negativt, det gör det bara inte.

4. Hur ska ni orka med så många barn ni som ska ha en till och Simon som nyss flyttat till er?
Det här handlar inte om ett litet barn, det handlar om en halvägs till vuxen. Som dessutom gärna hjälper till precis som de andra barnen här gör och dessutom är så gått som självgående. Det är ju inte direkt som att släppa in en trotsig 4-åring till i huset. Fysiskt eller psykiskt kommer det inte påverka oss alls så släpp det.

5. Alla ska ha lika mycket uppmärksamhet!
SJÄLVKLART!!! Och skulle vi inte vara kapabla att dela upp våran uppmärksamhet och ge ALLA barn det dom behöver både psykiskt, matriellt och kärlek så skulle vi inte heller sätta oss i den situationen. Vi är vuxna människor som VET själva vad vi klarar av att ge och inte ge punkt slut.


6. Nej han är verkligen inte placerad här av någon anledning. Allt är på frivillig basis med alla inblandade och alla inklusive våra barn är tillfreds med det!! Bara för att det blir så här betyder det inte att det skett en katastrof!


Och den dummaste frågan av alla:


7. Har ni verkligen tänkt igenom det här!?
Jag svarar lika här som jag får kasta ur mig annars till de som kommer med denna korkade fråga.
SJÄLVKLART! Tar folk oss för idioter eller. Självklart har det diskuterats, resonerats, vägts fram och tillbaka mellan alla parter innan ett beslut fattats. Man fattar inte ett sånt beslut utan att tänka igenom och väga för och nackdelar för ALLA parter.


Jag tror i och för sig att dessa frågor som haglar hela tiden är av ren nyfikenhet men jag börjar bli trött på att känna att vi måste förklara oss hela tiden bara för att folk ska vara så förbannat nyfikna. För allt som oftast efter att frågorna haglat så kommer det ett " Jo men det där blir ju skit bra det vet vi ju" Ja men varför frågas det ut då? Kanske för att det finns behov av att veta ALLT! Det gäller oxå banktanter och personer på skattemyndigheten.

Som sagt allt som faller utanför normalramen behöver inte vara negativt!! I många fall är mottot "sköt er själva och skit i andra ett väldigt bra motto"

Det känns lite korkat att rada upp allt så här i bloggen men med det hoppas jag att i fortsättningen slippa onödiga frågor. Jag vill oxå tillägga att dom som känner oss väl och vet hur vi och våran familj fungerar inte kommer med dessa lägga-näsan-i-blöt frågor. De vet helt enkelt att vi har en fungerande planlösning och litar på det. Ett stort tack till er!

Nu släpper jag det här och tar min stora familj och går ut och sparkar boll för vi kan i alla fall få ihop ett fotbollslag som sammarbetar.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Bibbi:

Menar du att folk har frågat allt det där? Jag har tagit för givet att ni tänkt igenom och resonerat som du sa. Herregud, vad folk är nyfikna. skakar på huvudet När du har skrivit om att din lillebror ska flytta in så var min tanke just att nu får du/ni ju mer avlastning/hjälp med de andra barnen eftersom han är nästan vuxen.

Sköt om dig nu.

Kram

Bibbi

2:a kommentar, skriven , av monica:

halloj.

jag tycker bara att ni är BÄST!!!!!

vad tror folk???

ni är ju för fan syskon.

jag tycker ni är härliga!!!!

tänk, ni kan utmana andra "stora" familjer nu i fotbollsmatcher (menat som ett skämt, fast det vet du väl).

vill han flytta till er pga "nått" så är väl det helt ok? så länge alla är med på det.

bamsekram till dej och johan!

jo, en sak till: NI ÄR BÄST!!!! :-)

/monica.

vilka idioter som ställer dessa frågor!"!!!!!!! har dom barn själva????

måste sluta skriva nu, blir bara mer och mer förbannad. pussa barnen/ungdommarna från mej.

3:e kommentar, skriven , av Hontass:

Tyvärr så kommer det ju alltid finns såna här människor. Okej för de som frågar för att de vill väl men de som frågar för att de är så jävla nyfikna kan rent ut sagt dra åt *******. Sen finns det ju oxå andra som jag inte ens tänker yttra mig om!



Tack Monica det värmer.

4:e kommentar, skriven , av mor:

Varför slösar du viktig tid på att förklara det som ingen har med att göra?? Bara det att en social och fin pojke som Fille,får komma ut bland folk annat än under skoltid,är mycket värt!Rättvik är faktiskt sveriges ända fäbod-vall med P-skiva!Efter ett antal år,ganska ensam på skogen förstår jag att han lever upp.Och längtar han hem så finns jag här,jag är väl inte död än,heller!?

5:e kommentar, skriven , av monica:

hejsan igen.

måste bara säga att din mammas förklaring på rättvik är så jäkla rolig, sitter här och skrattar för mej själv så tårarna rinner...

det är inte alla fäbodvallar som har p-skiva inte... de ni. skratt.

massor av kramar till er./monica.

krya på dej.

Kommentera inlägget här :