Dödsdagen förbi.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Ja då var det ett år sedan som Pappa körde in i trädet.
Lotta ringde på förmiddagen och berättade att hon var på väg till minneslunden och hade köpt med rosor från oss allihopa, väldigt rart av henne tycker jag.

Tanken har slagit mig innan att denna dagen kanske skulle kunna ta rätt hårt på mig men det har den inte gjort.
Kom på mig själv med att vara oförskämt glad idag för en gångs skull. Fick ett sting av dåligt samvete i hjärtat. Satte mig ner och började fundera. Jag insåg att jag inte tänker ha dåligt samvete för att jag är glad en dag som denna trots att det var dagen han dog. Varför skulle jag det, livet går vidare och det är bara ytterligare ett datum att hålla fast vid.

Jag känner av hans närvaro varje dag och idag extra mycket. Det närvaron har jag inte kunnat känna under hela min uppväxt. Jag vet att min Pappa aldrig skulle få någon form av frid i livet, det har han nu. Jag vet att han ser mig, talar till mig och är stolt över mig. Han klappar mig på magen och säger "morfars tös". Hade han gjort det i livet? Nej det hade han inte även om han hade viljat göra det. Han mår bra nu, jag mår bra nu. Jag får ingen klump i magen när jag läser eller ser på nyheterna att något hänt i hans del av landet. Jag mår inte dåligt av att han inte hör av sig eller för om jag inte vet om han lever eller sitter inne. Han mår bra nu, jag mår bra. Varför ska jag då vara ledsen just idag bara för att det var i dag för ett år sedan han dog.

Jag tänker inte vara det. Han skulle verkligen inte vilja att jag var det heller. Av samma anledning som jag vägrade skjuta upp bröllopet som stod bara någon vecka efter hans död tänker jag vara glad.  Han vill se mig lycklig och jag kan ärligt säga att det är jag oxå.

Sörja kan jag göra ändå. Ge honom mina tankar kan jag göra ändå, positiva tankar.

Jag kanske låter kall när jag skriver så här men så är det inte.
Men jag är lycklig och jag tänker inte skämmas för det.

Pappa du vet att jag älskar dig lika mycket ändå.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nattis:

Jag tror inte att din pappa skulle velat att du var ledsen. Han är nog gladare över att du ärbubblig idag tror jag! kram

2:a kommentar, skriven , av Din man:

Han finns hos oss varje dag.

Det är ju en av dom sakerna han ville att se dig stolt. Så glädjen får finnas även på denna dag.

3:e kommentar, skriven , av hella starsprinkle:

tycker inte du låter ett dugg kall,bara enbart sund!

puss

4:e kommentar, skriven , av LeiaMia:

Jag tycker att du hedrar honom fint genom att vara glad! Tänker på dig! Kram Mia

5:e kommentar, skriven , av Lillasyster Toppa:

Helt rätt syster<3

6:e kommentar, skriven , av Bibbi:

Varför skulle du inte vara glad? Du är ju lycklig nu och det är ju vad din far ville för sina barn.

Sköt om dig.

Kram

Bibbi

Kommentera inlägget här :