Ett smart tips från en smart man.....

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Jag drog naturligtvis på mig en hel del skulder under min missbrukstid och betalar en ganska saftig summa varje månad till kronofogden. Detta svider naturligtvis men jag får ta det och betala och se glad ut. Det är ju trots allt en bieffekt som ofta blir och som man sen får bita surt i och sitsen har jag satt mig i själv.
Skuldsanering har inte varit något alternativ för mig eftersom de anser att det är en för liten summa pengar och att det kommer att kunna betalas av inom en överskådlig framtid. Inkassobolagen har hållt på skulderna i en herrans massa år och nu när jag betalar till fogden så ser dom det och skickar dit allting med en rasande fart. Men hellre allt på samma ställe än på 30 olika bolag som man knappt vet om existerar.

Men i alla fall.......

Det dyker ju upp en sån där man ibland med roliga papper jag ska skriva på från fogden. Jag skriver på vi snackar en stund och sen dröjer det ett tag och så kommer han tillbaka.
För ett par månader sedan så verkade som om han börjar tycka synd om mig och han var rent ut sagt förbannad för att jag ska betala för saker som egentligen borde vara preskiberat "stavning?".

Han sa till mig på skarpen:
- Från och med nu så ska du bestrida allting som är över 3 år gammalt "vilket är så gott som allt" Dom där idioterna ska inte tro att dom kan göra hur som hellst, du betalar ju hur mycket som hellst för saker som borde vara avskrivet. Dom kan inte vänta 8 år med att skicka det till oss... BESTRID NU!!!
- Öh okej....

Han förklarade ingående vad jag skulle göra. Jag skulle skriva bestrides och orsak på varje grej jag fick hem som var över 3 år och skicka tillbaka. Jag följde hans råd givetvis och tyckte det lät skitbra. Det skulle vara enkelt och det var praktiskt taget det som behövdes att göras.

Ja jo men visst eller hur.

Idag fick jag brev från TINGSRÄTTEN!!!!!
Först blev jag jätte glad för det stod att dom dragit tillbaka en hel del. Men sen.......... När J läste upp nästa brev blev jag kall. Jag ska infinna mig i rätten den 12 September. Jag höll på att ramla omkull när han sa detta. Det var INTE vad min nu mera vän delgivningsmannen informerade mig.

Nu ångrar jag att jag över huvudtaget bestridigt skiten. Jag skulle bara ha fortsatt att betala och se glad ut. Nä istället ska jag infinna mig i rätten med en muntlig redogörelse. Men fy fan säger jag bara.

Ska aldrig mer lyssna på goda råd som innefattar att man kan hamna i rätten utan att ta reda på ALLA fakta själv först.

Jag vill inte. Jag betalar hellre sånt som jag inte behöver än att behöva gå dit.

Fan va korkat..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nattis:

Ring kronofogden som hjälpte dig och be honom om ytterligare hjälp, det måste finnas en anledning till att hansa som han sa och den anledningen kan du använda i rätten. Var inte rädd bara för att det är tingsrätten, du kan få rätt!

Har du rätt så har du rätt! .

Inkassobolagen skickar inte in så mycket förrän du börjar betala för då är inte skulden så enorm att du kan få skuldsanering. Och de kan inte ge dig fantastiska erbjudanden om avbetalning.

2:a kommentar, skriven , av Eva T:

Hej Starka !

Jag säger bara grattis. det är klart att du ska gå dit. Det är bara en muntlig motivering de vill ha av dig till varför du ska slippa skulderna. Lycka till. Kram

Kommentera inlägget här :