Bråk med Skattemyndigheten!

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Det har gått över ett år sedan Pappa dog och fortfarnade ska man uppenbarligen få ta hand om en massa skit. Fick brev från skattemyndigheten idag att han inte deklarerat och att jag måste styrka han inkomstuppgifter osv.

Jag ringde lugnt och sansat upp dom och talade om att jag minsann inte kan styrka något som jag inte vet något om. Dom får helt enkelt anta att det är rätt och räkna ut efter det.

- Han har inte deklarerat.
- Nej han är död som ni vet.
- Ja men då ska dödsboet göra det.
- Ja men hur ska jag kunna styrka hans inkomstuppgifter som jag inte vet någonting om.
- Det får du ju kolla upp så det stämmer.
- Öh va....
- Att inte deklarera i tid leder dessutom till ett betalningskrav.
- Vart ska du skicka den räkningen då? Till himlen eller!?

"Där slog det slint i mitt huvud. Så många gånger vi har fått höra den frasen och så många gånger som jag har fått förklara att det inte är så lätt och olika myndigheter har ifrågasatt varför och idiotförklarat mig för att jag inte har någon koll"

- Hur många gånger ska jag behöva förklara att min Pappa inte levde som du och jag. Hur många gånger ska jag behöva tala om att vi knappt hade någon kontakt och att jag inte vet ett skit och hans inkomster, utgifter och allt annat skit. Han har inte en grön pärm med inkomstuppgifter, en gul för utgifter, en röd för pensionssparande osv. Han va narkoman för i helvete saker och ting funkar inte så då. Vi hade knappt någon kontakt under hela mitt jävla liv och ändå är det vi som ska ta rätt på allt skit sen GE ER!!!
- Då får vi göra en skönstaxering.
- Ja det tycker jag.
- Men i det brevet du fått så ska du lämna synpunket och skicka tillbaka till oss innan den 9 november.
- Jag har ju inga synpunkter, gör vad ni vill bara vi blir av med skiten.
- Om det sen visar sig att han får tillbaka på skatten vart ska det gå då.
- Ja han har ju inga konton eftersom han varit död i över ett år och snor inte kronofogden det vilket de troligtvis gör direkt så går det till mig och min syster. Men jag kan sätta vad som hellst att det går till fogden.
- Hade han skulder?
-
*suck* och?! Var det inte deklarationen vi pratade om.
- Jo....
- Gör en skönstaxering och hoppas på att det stämmer jag bryr mig inte, jag vet inget, jag har inga synpunkter på det heller.
- Är det dig man ska kontakta ang dödsboet.
-
*morr* Mmmmm.
- Då hör vi av oss om det skulle vara något mer,
säger kärringen extremt klämkäckt!
- Hej hej

*klick*


Jag kan inte räkna till alla gånger som jag blivit idiotförklarad av både skattemyndighet, socialsekreterare, trafikförsäkringen, vägverket och många fler för att jag inte har koll på hans liv och hans bestyr... Jag orkar inte försvara mig längre pga av hur han levt. Kände efter samtalet att jag kunde hanterat det bättre men va fan, jag blir så trött..

Lämna mig i fred!

Kommentera inlägget här :