Leos tankar om döden!

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Nu är Leo i en sån period igen där det frågas och diskuteras mycket om döden.

- Hur länge lever man?
- Vart kommer man när man är död?
- Hur länge är man död?

Idag har han helt plötsligt kommit på att alla dör någon gång och det va ett hårt slag för den lilla killen.
Hörde att han började prata om döden med sin mormor i telefonen och om himlen och om allt och inget.
När han lagt på luren brast han i riktigt förtvivlad gråt.

- Jag vill inte att min mormor ska dö.
- Det kommer dröja många år gubben.
- Hur många år?
- Måååånga, hon kommer bli jätte gammal.
- Jag vill inte att du ska dö, eller pappa eller Zack eller Inez
*snyft och storgråt*
- Men lilla gubben du är gammal innan vi alla dör.
- JAG VILL INTE DÖÖÖÖÖÖÖ!!
- Du kommer bli en gammal gubbe innan du dör.
- Hur gammal.
- Så gammal så du knappt kan gå!
- JAG VILL INTE BLI SÅÅÅ GAMMAL
*stor tjut*
- Så ja hjärtat det är bra nu.
- JAG VILL BARA ATT KRIGARE SKA DÖÖÖÖÖ
*snyft*
- Hm....

*Rätt var det är så hoppar han ur mitt knä*

- Öpnna fönstret!
- Varför?!
- Öppna fönstret nu!
- Varför, det blir kallt!
- Jag ska prata med morfar, han ser mig nu öppna fönstret.
- Du kan prata med honom ändå!
- NEJ!
- Gå ut på altanen då!
- Jag vill prata i fred....
- Öh okej...



Vad säger man liksom. Det måste vara ett jätte hårt slag och skrämmande att komma underfull med att alla man älskar kommer att dö någon gång och även upptäcka att man själv inte är odödlig. Hur förklarar man och tröstar i det. Det är inte lätt att vara en icke allvetande mamma alla gånger.

Nu ska jag följa med Leo ut på altanen, jag fick följa med till slut.

Kommentera inlägget här :