Inte den genetiska faktorn..

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Vi är 4 syskon på min mammas sida.

Jag, Tobias, Terry och Filip.

Jag är inte vidare värst smart om jag får säga det själv. Jag har i alla fall inget läshuvud. Jag är en praktiker. Visa mig hur man ska göra så kan jag men jag kan absolut inte läsa mig till någonting.
Terry hon är som jag, vi är väldigt lika där. Enda skillnaden är att hon är blond och kan skylla på hårfärgen. 
Filip vet jag inte riktigt vad han är just nu. Jag tror att det är tonårshormonerna som gör han mer blåst än vad han är. För läshuvud har han och han är riktigt klyftig.
Sen har vi ju då Tobias, snillet i familjen. Han är riktigt duktig. Nu är han på poliskolan och jag oroar mig inte ett dugg för han fixar ALLT som han tar sig för. Han skiljer sig liksom lite från oss andra 3.

Jag och Terry brukar diskutera det här. Om det kan ha med den genetiska faktorn att göra eller hur det kommer sig att vi är så puckade och han är så super smart.

I alla fall var Filip så där riktigt blåst idag. Han har bott här ett bra tag nu och vet vad saker ska vara men han glömmer bort. Står och pratar ute i köket med mig som är i vardagsrummet och tror att jag ska höra fast det borras och skruvas osv. Hela tiden hör jag:

- Men Saaaaandraaaaa! och så kommer det en fråga eller ett sånt där pucko utryck som om Näs-Frida bor här.

Idag blev jag så förbannat trött på honom och hans tjat att jag ringde till Morhontass för att få svar på om hon kanske råkat tappa honom i golvet eller så när han va liten. Hon behagade inte att svara så jag ringde Terry i stället. Men hon kunde då inte minnas att Mor skulla ha tappat honom.  Det borde i så fall varit en ordentlig smäll som man lätt kommer ihåg.

Sen slog det mig.

Jag har ett svagt minne av att Tobias en gång när han va liten ramlade ner från skötbordet "eller liknande". Där har vi det, det är därför han är så smart. Han skakade helt enkelt rätt på skrotet där inne, allt föll på plats. Han hade säkerligen varit lika blåst som vi om han inte ramlat ner och slagit lilla huvudet.

Jag delgav min teori med Filip och han höll med om att det nog måste vara på det viset. Så om jag ber Morhontass att dra till oss andra syskon med en gjutjärnspanna så borde vi oxå bli lika klippska.

Leo är oxå väldigt smart, det märks redan. Det tror jag då beror på att han som 1 1/2-åring ramlade på tåget på väg till Rättvik och slog upp en bula som stod en halv decimiter ovanför resten av skallen. Där har vi hans kvicktänkthet.

Fan va smart jag är som kom på detta..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kristin:

Kom hit, kom hit...

- så kan vi fixa gjutjärnspannan mot ditt huvude här :P

2:a kommentar, skriven , av Hontass:

Jag visste att du skulle anmäla dig frivilligt Kristin ;-)

3:e kommentar, skriven , av LeiaMia:

Lärare som jag ju är så kan jag inte låta bli att blanda mig i dina smart-funderingar!

Man är precis lika smart om man är praktiskt begåvad som om man har "läshuvud"!!! Samhället är lika beroende av båda de här kunskaperna (men betalar tyvärr ofta mer för de teoretiska...).

Så tycker jag! Kram!

4:e kommentar, skriven , av mor hontass:

Jag missade att du ringt! Måste sovit gott! Jag gör det all tid som jag inte jobbar,nästan. Bengt råkade banka Filles huvud i en dörrpost en gång, när han var alldeles ny! Han bar honom så där liggande på armen som man gör, men som mor ser man alltid till att hålla huvudet fritt från dörrposter...Men så vitt jag vet, var du mycket mera osmart än honom, fast på lite olika vis, i de åren, och dig hade ingen bankat huvudet på. Sten-Owe kastade en gång Tobias upp i luften, han var kanske 4-5 månader, så skallen slog i taket och ungen blev tvärtyst en hel minut, innan han tog i och gallskrek! Så din teori spricker. Det är bara roligt att ni är så olika, har faktiskt tänkt på det mycket en tid!



5:e kommentar, skriven , av Nick. (lite OT):

Experter,professorer och "one track mind" människor kan man hitta i överflöd oavsett vilken liten smal nisch man söker efter. Försök däremot att hitta en "allt i allo", med praktiska färdigheter i kombination med sunt förnuft, fiktivt tänkande,lösnings orienterad och arbets vilja. Det ni, dom växer inte på träd. I alla fall inte den scandinaviska faunan.

6:e kommentar, skriven , av Nick:

Har här en liten anekdot på tal om Leiamia´s kommentar: En rörkrökare jag känner(Ej J) med egen firma hade en professor till granne, denna granne var lite för fin för att klippa sin egen gräsmatta(antagligen kunde han inte heller) och anlitade därför rörkrökar´n till detta "skitjobb". Han klippte hela sommaren och sände sedan faktura på ca: 35.000kr. Denna timdebitering visade sig vara 4 gånger så stor som professorn´s timlön på något obskyrt forsknings institut som ingen behöver. Professorn (och hans fru som var för fin för att arbeta) bestred fakturan, hamnade i rätten där de förlorade och slutade med att kronofogden gjorde utmätning på deras hus och hem(inklusive välklippt gräsmatta) !

7:e kommentar, skriven , av Hontass:

Skit där sprack den teorin! Men det gör inget för jag tycker vi är en salig blandning av personligheter och det gillas.

Kommentera inlägget här :