Det bor en Bitterfitta i oss alla.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;

Läste hos Hella<-- "länk"  att hon är en riktig BitterFitta idag.
Jag tror det är många som är det i mellan åt och särskilt nu efter jul.

Visst finns det väl en Bitterfitta i oss alla som bara väntar på att få släppas lös. Nu ska man inte förväxla att vara en bitterfitta med att vara ledsen eller rosenrasande. Att vara en Bitterfitta är ett väldigt individuellt tillstånd och alla har olika saker som triggar igång monstret hos varje individ.

Jag tycker att det är helt okej att få bara lite bitter i mellan åt. Om man inte tillät sig att vara det så tror jag inte heller att man bearbetar skiten man är bitter över. Huvudsaken är väl att man inte fastnar i någon form av bitterhet och självömkan utan faktiskt inser när det är bra och det är dags att gå vidare.

Jag kan vara en riktig Bitterfitta i mellan åt och då är det inte ens kul för stackars J. Han ser då på mig med stora valpögon och ser ut som att vara beredd att duck när som hellst.

Jag har såna där "triggerpunkter" som släpper lös bitterfittan på mindre en sekund.

  • När jag blir tvungen att tjata: Nu menar jag inte bara vanligt tjat som ungar ständigt kräver. Nej jag syftar på när det varit extremt i några veckor. När man känner att det ända som kommer ut ur ens mun bara kan läggas under kategorin tjat. När man povat alla vägar som pedagogik, hot, skrämseltaktik och inget hjälper och det bara fortsätter samtidigt som man känner att SNART BRISTER DET! Då kommer Bitterfittan fram.
  • När varje glädjerus följs av en extrem motgång: Alltså någon sån här smäll ibland är okej men när det varar i ett halvår så blir man lite trött och bitter. T.ex när man äntligen ser att nästa månads ekonomi kommer bli ganska bra, ja då går hundarna och slåss så det blir en stor utgift. Eller när man hittat felet på bilen och lagat det och är jätte glad för det fungerar ja då går bensinpumpen i stället. Man planerar glatt sitt bröllop ja då går någon och dör helt plötsligt. osv osv. Då blir man lite bitter.
  • Vända på slantar: Gör den lyckligaste bitter.
  • Beställda kläder som inte passar: Detta kan göra mig extremt bitter och ändå gör jag om samma misstag om och om igen. Man köper kläder på nätet/postorder, man väntar glatt, rusar iväg och hämtar ut det, sliter upp förpackningen, "ser det inte lite litet ut?", försöker få på sig och där tar det stopp. Då blir jag bitter.
  • När jag inte får ligga: Då övergår bitterheten över allt förstånd. Inte ett batteri i världen kan döva bitterheten och hemskt elaka saker hoppar ur min mun på den som står närmast "J så klart".
  • När jag känner mig inlåst: Som när jag haft så ont så länge att jag inte tagit mig ut bland folk och inte fått vuxen-social-stimulans på för länge. Då kan jag bli hemskt bitter. Oftast så känner jag när det är på väg och tvingar mig då trots smärtan bara för att få lite socialt umgänge, för får jag det så är smärtan mer hanterbar sedan trots att det är tungt att ta sig iväg "ond cirkel".

 

Detta är typiska saker som kan få lös Bitterfittemonstret snabbt och skoningslöst hos mig. Det går snabbt att släppa lös men det är svårare att fånga in.

Vad triggar igång BitterFittan hos dig?

Men visst är det skönt att få vara lite bitter och tråkig i mellan åt. De som säger att dom aldrig någonsin känner en sådan känsla tror jag inte på. I alla fall så finns det väldigt många BitterFittor på Facebook så jag skapade en grupp för oss där. Jädrans vad fort det ramlade in folk till den gruppen. http://www.facebook.com/group.php?gid=265989651137&ref=nf#/group.php?gid=265989651137&ref=nf Gå med du oxå och gnäll av dig lite.

Personligen tycker jag att varje komun borde ha en BitterFitte-stödgrupp likt AA, NA, ALANON osv. Tänk vad skönt att någon gång i veckan kunna åka hemifrån till ett gäng andra Bitterfittor och bara gnälla. Jo det vore något det. Torsdagar i folketshus kl:19 i varje ort, tänk vad många som skulle bli hälpta av det ;-)
Även män kan vara Bitterfittor men de kallas då för Surkukar.

Nu ska jag gå ut och pussa på min man som får stå ut med denna Bitterfitta till fru.

Ps: Ni har väl inte glömt bort att det mesta som skrivs här ska tas med en nypa salt ;-)






Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kristin:

Vi kan hålla BitterFitta-träff här...

- plats finns.

(Och gnälla kan vi skratt)

2:a kommentar, skriven , av Hontass:

Det blir ju kanon Kristin. I stora salen får man ju in hur många bitterfittor som hellst ha ha ha.

3:e kommentar, skriven , av Nick:

http://www.youtube.com/watch?v=k03ak-hi_zw

Kommentera inlägget här :