Hundsim....

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Vi har varit vid sjön nu på förmiddagen.

Mitt huvud håller på att explodera men det kändes enklare att gå ner dit och hålla ungarna tillfredställda än att hållas på att lyssna på tjat här hemma.

Leo va i badet med sin kompis Emilia. Han hade luftkuddarna på armarna och hoppade från bryggan.
Rätt som det va så hör jag han ropa i panik på mig.
Han hade hoppat från bryggan där han inte bottnade och tappat armpuffarna. Han kämpade febrilt att ta sig in mot land. Han hade tagit sig så långt in att han båttnade men det förstod han inte. En annan tjej va på väg till honom när jag sprang i för att ta i mot honom.
Han grät lite och va ledsen. Sen sa han.

- Såg du mamma att jag kunde simma. Egentligen blev jag inte ett dugg rädd, jag bara simmade. Så nu kan jag simma.

Nog för att det va hundsim men han höll sig över ytan och tog sig framåt.
Men jag vågar då rakt inte lita på några armpuffar nåt mer. Han måste ha hållit armarna rakt upp när han hoppade så dom for av.

Han blev inte allt för rädd i alla fall. Mest stolt över att han kunde ta sig fram över ytan utan hjälp.

Mammas lilla gubbe.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Nattis 2.0:

Efterkonstruktion.. haha .



Gulligt!

2:a kommentar, skriven , av Kristin:

Man skall ALDRIG lita på "armpuffar" till icke simkunniga!!!

ALDRIG!!!

ALDRIG!!!

ALDRIG!!!

Hör på en gamal tant som är uppvuxen vid havet, som kunde simma när hun var 4,5 år, som fick sin första lilla båt samtidigt...

- belöning för att klara av att simma 50 m ensam utan stöd eller "armpuffar", nåt som gav föräldrar lite mer lugn och ro, när det var 10 m till havet från dörren och tjeien har 50 % delfin-genar, för hun löp till vattnet så snabbt hon fick chanse.



"Armpuffar" är OK som hjälp att lära simma med...

- om det finns en simkunnig brevid.

"Armpuffar" är OK vid lek, om det finns en simkunnig brevid.



"Armpuffar" är ALDRIG OK som säkerhet.

3:e kommentar, skriven , av Hontass:

Själklart ska de inte användas som säkerhet. Det gör dom inte heller och vi befann oss alldeles brevid. Men det som jag anser är skrämmande är HUR LÄTT dom for av. Vi va nere vid sjön nu på kvällen igen. Han hade kuddarna på sig och vi simmade runt och tränade. Plötsligt började han leka och stimma lite och direkt började dom glida.



Så lätt ska dom väl ändå inte vara av eller?

4:e kommentar, skriven , av Kristin:

De går tyvärr mycket lätt av, det är därför det drunknar barn varje år, som har varit på djupt vatten med "arm-puffar".

De kan också få "punka" om han kommer in på nåt "stikkande" i vattnet.



I Norge var det även ett tag på tal om att de skulle förbjudas, just på grund av detta; för många blir de en falsk "säkerhet".



Ett sätt att hjälpa på problemet, är om du tar ett snöre och binder från "armpuff" till "armpuff" över ryggen; då kan de inte glida av lika lätt, om han inte hoppar i med fötterna först och både händer rakt upp över huvudet.

När min lille syrran lärde sig att simma vid 5-års ålder, hade vi samma problem som du nu med Leo; jag är så gammel att jag tror inte det fantes "puffar" när jag var barn :P



Ja, jag läder simma tidigare än min lillesyrra skratt

Men det var troligen inte för att jag var mer smart; det berodde på att min födelsesdag är i januari, så jag var 4,5 år på sommaren. Syrran är född i slutet på maj, så hon var enbart 4 på sommaren, och det var lite tidigt att få till koordinationen som krävs för simming, så för henne funkade det sommaren efter, när hun var 5 :)

Kommentera inlägget här :