Livets stora frågor i huset Annelund.

publicerat i Verkligheten, Om Allt & Inget Särskilt;
Dagen idag har varit full med Leo-kommentarer.

Det började i morse när han inte ville gå till skolan.

- Mamma..
- Ja...
- Har du verkligen inte glömt bort att jag måste gå till skolan?
- Nej det har jag inte glömt bort.
- Nähä, men annars så glömmer du minsan bort allt så snabbt.
- Hmm...


Senare på dagen.
Jag sitter och äter lite lunch med Leo när han kommit hem från skolan.

- Mamma...
- Ja.
- I magen har vi ju magsyra som mosar maten.
- Ja..
- Om man skulle ramla ner i ett badkar med magsyra smälter man bort då?
- Öhh jag har faktiskt inte en blekaste aning.


*Tystnad*


- Mamma....
- Ja..
- Visste du att Gud får ett nytt barn varje Julafton.
- Nä det visste jag inte, han har bara fått ett barn och den va för flera tusen år sedan och det är hans födelsedag vi firar.
- Mä näääääää, han får ungar varje jul
- Jaså.....


*tystnad*


- Mamma....
- Ja......
- Varför blir bajset nästan svart i magen?
- Ja du det vet jag inte, alla färgerna försvinner väl när all näring och nyttigt försvinner.
- Men hur kan det bli så?
- Ja men tarmarna jobbar ju med maten så kroppen får allt nyttigt och resterna kommer ut.
- Ja men med färgen, varför är det inte blått eller grönt.
- Jag vet inte hjärtat.


*tystnad*


- Mamma?
- Ja....
- Kan då göra så bebisen i din mag inte blir lika envis som Inez.
- Nä det kan jag inte lova.
- Men hon blev ju lite för envis.
- Jo ibland men annars är det ganska bra att ha ett sånt humör som Inez om man använder det på rätt sätt som vuxen.
- Kan du inte ordna så den bara är sån när den är vuxen då.
- Nä det kan jag inte och om jag skulle kunna det så skulle jag inte vilja att något av mina barn va någon annan än sig själv.


*tystnad*


- Mamma....
- Ja...
- Du har ju ingen koll på någonting du, kan du inget eller?...
- Öhhh...



Det kan inte vara lätt att ha så stora funderingar som ingn kan svara på...

Kommentera inlägget här :